02.05.2025
At helsefaglige operatører ved Responssenteret kan overvåke velferdsteknologien, betyr blant annet at det varsles om bortfall av strøm eller nett. Dette gir en ekstra trygghet for både brukere av teknologien, pårørende og tjenesteutøverne.
Operatørene informerer hjemmetjenesten via Varsling24 slik at de kan igangsette sine rutiner for aktuelle tjenestemottakere.
I grafen for tekniske varsler i 2024 ser vi at det er noen topper. Natt til 30. mars økte tekniske varsler mye da det oppsto et nettverksproblem hos NetNordic mellom kl 02.00 og kl 06.00. Den 18. mai skjedde noe lignende da Telenor fikk driftsproblemer fra ca kl 20.00 til ca kl 02.00 på natten.
Til forskjell fra første halvår der vi hadde noen topper på tekniske varsler pga nedetid, jevnes disse varslene ut i årets siste måneder. Det er en nedgang i tekniske varsler på 27 % fra første til siste halvår. En av årsakene til nedgangen kan være at teknologien er mer stabil og at tjenesteutøverne i våre samarbeidskommuner har fått høyere kompetanse innen bruk av velferdsteknologi.